SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA

"RABBANAA AATINA FIDDUNYA HASANAH
WA FIL AKHIRATI HASANAH
WA QINA ADZABANNAR...."

ya tuhanku, berikanlah kepadaku kehidupan dunia yang baik,
kehidupan akhirat yang baik dan jauhkan kami dari seksa api neraka.....

SELAMAT DATANG DAN SELAMAT FOLLOW SEMUA

PANGGILAN DISAAT MAYAT HENDAK DIMANDIKAN


Tiga panggilan kepada mayat ketika hendak dimandikan:

panggilan pertama

"wahai anak adam, wahai mayat!! dimanakah tubuh badanmu yang kuat?? bukankah sekarang kamu telah menjadi lemah?".

kata mayat: "ya lah, masa hidup aku memang kuat, gagah. sekarang aku dah mati, engkau pun kata aku lemah."


panggilan kedua

"wahai anak adam, wahai mayat!. dimanakah mulut kamu yang bercakap? bukankah kamu sekarang menjadi diam?".

kata mayat: masa hidup dulu aku bercakap, masa mati diam lah aku..

panggilan ketiga

"wahai anak adam, wahai mayat!! dimanakah kekasihmu semuanya. bukankah mereka sekarang mengasingkan kamu?"

ini bermaksud, ketika hidup begitu bangga kerana ramai kekasih. yang lelaki bermegah dengan ramainya girlfriend dan yang perempuan pula megah dengan ramainya boyfriend.
manusia yang ramai kekasih tidak harus berbangga dengan ramainya kekasih. sepatutnya mereka malu! kerana, semuanya itu tidak dapat menolong mereka setelah menjadi mayat, malahan akan menambah beban dosa sahaja.



No comments:

Post a Comment