SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA

"RABBANAA AATINA FIDDUNYA HASANAH
WA FIL AKHIRATI HASANAH
WA QINA ADZABANNAR...."

ya tuhanku, berikanlah kepadaku kehidupan dunia yang baik,
kehidupan akhirat yang baik dan jauhkan kami dari seksa api neraka.....

SELAMAT DATANG DAN SELAMAT FOLLOW SEMUA

ORANG-ORANG YANG LALAI



maka disini kita perlu sentiasa mengingati kepada peringatan yang telah diturunkan. peringatannya yang mana kepada seluruh manusia ( orang-orang yang lalai).

"hati-hatilah, berhati-hatilah, agar anda kelak tidak termasuk dalam golongan orang-orang yang menyesal! dan inilah peringatan dari Allah S.W.T".

"dan barangsiapa yang berpaling dari peringatanku, maka sesungguhnya baginya kehidupan yang sempit, dan kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta. berkatalah orang itu, Ya Rabbku, mengapa engkau menghimpunkan aku dalam keadaan buta, padahal aku dahulunya dalam keadaan boleh melihat?" Allah berfirman: 'demikianlah, telah datang kepadamu ayat-ayat kami, maka kamu melupakannya, dan begitu pula pada hari ini kamu dilupakan'."
(thaha: 124-126)

sebagai manusia, seseorang itu perlulah sentiasa patuh dan ingat akan peringatan yang telah diturunkan, bukan kita hanyut dan terus terseret oleh keduniaan semata-mata sehingga umurnya menjadi sia-sia saja. seseorang itu juga perlu mengetahui dan mengingati supaya tidak ditipu oleh syaitan yang mana dunia ini sebagai tempat yang abadi, lalu merasa berpuas dengan dunia, walaupun tiada seorangpun sebelumnya yang pernah abadi didunia. ini kerana, keabadian itu adalah milik Allah. didalam Al-Quran, Allah telah berfirman memberi kita gambaran yang harus kita ingati, firmannya:

"dan berkatalah syaitan tatkala perkara hisab telah selesai, 'sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepadamu janji yang benar, dan aku pun telah menjanjikan kepadamu tetapi aku menyalahinya. sekali-kali tidak ada kekuatan bagiku terhadapmu melainkan sekadar aku menyeru kamu lalu kamu mematuhi dengan seruanku. oleh sebab itu janganlah kamu mencerca aku, akan tetapi cercalah dirimu sendiri. aku sekali-kali tidak dapat menolongmu. sesungguhnya aku tidak membenarkan perbuatanmu mempersekutukan aku dengan Allah sejak dahulu.' sesungguhnya orang-orang yang zalim itu akan mendapat seksaan yang pedih."
(ibrahim : 22)

dan dari ini, kita dapat lihat sesungguhnya janji Allah itu adalah janji yang benar. dan janji syaitan itu adalah hanya janji semata-mata yang tiada benarnya. maka sebagai manusia kita perlulah menjaga hubungan kita dengan Allah dengan mematuhi setiap suruhannya dan meninggalkan setiap larangannya. dan kita juga perlulah menguatkan keimanan dalam diri agar kita tidak terjerumus dan patuh kepada godaan syaitan.. semoga kita semua berjaya dalam kehidupan di dunia dan di akhirat... sekiann......


No comments:

Post a Comment