SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA

"RABBANAA AATINA FIDDUNYA HASANAH
WA FIL AKHIRATI HASANAH
WA QINA ADZABANNAR...."

ya tuhanku, berikanlah kepadaku kehidupan dunia yang baik,
kehidupan akhirat yang baik dan jauhkan kami dari seksa api neraka.....

SELAMAT DATANG DAN SELAMAT FOLLOW SEMUA

MENGHARGAI MASA


Firman Allah Subhanahu Wataala dalam Surah Al-'Ashr ayat 1-3 tafsirnya:

"Demi masa ! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian kecuali orang-orang yang beriman dan beramal saleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran".

Dari ayat tersebut jelas menunjukkan betapa masa itu sangat berharga dan penting dalam kehidupan manusia. Orang yang tahu mengurus dan menggunakan masanya akan beruntung dan berjaya dalam kehidupan, sebaliknya siapa yang lalai dan membuang masa, membiarkannya berlalu begitu saja akan rugi dan menyesal. Kerana itu kita hendaklah sentiasa ingat supaya sentiasa memanfaatkan masa yang ada dengan sebaik-baiknya seperti beramal kepada Allah, melakukan perkara-perkara yang bermanfaat dan berkebajikan untuk masa hadapan dan bekalan menuju akhirat nanti.

Semua orang sedar bahawa perjalanan masa itu amat pantas dan masa yang berlalu itu tidak akan kembali lagi. Oleh itu kejarlah masa, elakkan dari tercicir dan tertinggal. Kita perlu bijak menguasai dan menggunakannya. Orang yang bijak tidak sekali-kali akan lalai dan mensia-siakan masa, tetapi penuh hati-hati dan tidak rela masa itu meninggalkannya walau sedikitpun melainkan mengisinya dengan pekerjaan yang berfaedah dan menguntungkan, baik semasa di dunia apatah lagi untuk di akhirat kelak.

Perlu diingat bahawa masa yang berlalu tidak akan kembali lagi. Masa itu di ibaratkan sebagai pedang, kalau kita tidak memotongnya, maka dia akan memotong kita. Kerana itu perbuatan menangguh-nangguhkan pekerjaan hari ini, menunggu hari esok adalah kerja yang merugikan dan boleh mendatangkan penyesalan. Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam telah mengingatkan dalam hadis Baginda yang bermaksud:

"Dari Ibni Abbas Radhiallahuanhuma ia berkata : Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda kepada seorang lelaki dan Baginda menasihatinya : Rebutlah lima perkara sebelum kamu di datangi oleh lima perkara yang lain. Masa mudamu sebelum tuamu, masa sihatmu sebelum sakitmu, masa kayamu sebelum fakirmu, masa lapangmu sebelum kesibukanmu dan masa hidupmu sebelum matimu".

Sememangnya menjadi kenyataan dan tidak boleh dinafikan bahawa terdapat di kalangan segelintir masyarakat yang hanyut di bawa arus globalisasi dan kemajuan sains dan teknologi kearah pembawaan yang tidak betul dan tidak tepat pada maksud sebenarnya kerana tidak ada kesedaran untuk menghargai masa sehingga berlakulah tabiat-tabiat merugikan dan membuang masa seperti melepak, berbual-bual kosong, bersuka ria dan bersukan sehingga tinggal kewajipan terhadap Allah Subhanahu Wataala dan bermacam-macam lagi perbuatan yang merugikan.

Cuba kita buat perkiraan diri kita berapa jam, berapa hari dan berapa tahunkah yang hilang dalam hidup kita ini, kerana berada di dalam kelalaian melakukan perkara-perkara yang tidak berfaedah, dalam tidur dan malas serta kesibukan-kesibukan, sedangkan setiap saat dan minit dalam umur kita ada perkiraan dan timbangannya. Allah Subhanahu Wataala berfirman dalam Surah Al-Anbiyaa' ayat 47 tafsirnya:

"Dan ingatlah kami akan mengadakan neraca timbangan yang adil untuk menimbang amal makluk-makluk pada Hari Kiamat. Maka tidak ada diri sesiapa akan teraniaya sedikit pun dan jika amalan itu seberat biji sawi sekalipun nescaya kami akan mendatangkannya untuk ditimbang dan di- hitung dan cukuplah kami sebagai penghitung".

Kita umat islam diperintahkan supaya menjaga waktu dan membuat perhitungan untuk masa hadapan. Oleh itu kita sebagai manusia yang menjadi khalifah di muka bumi ini yang di anugerahkan akal oleh Allah Subhanahu Wataala sepatutnya berfikir dan menggunakan akal fikiran itu kearah yang lebih baik dan membina serta melahirkan idea-idea yang bernas untuk generasi akan datang.

Semua ini boleh di lakukan yang penting kita mahu, contohnya mengadakan lawatan-lawatan ke tempat-tempat bersejarah, membaca buku-buku yang berfaedah yang boleh menambah pengetahuan, melakukan amal kebajikan, beribadat dan bermacam-macam lagi aktiviti yang berguna. Inilah satu langkah bijak kearah melahirkan manusia yang berakhlak mulia, mentaati ibu bapa dan taat kepada Allah Subhanahu Wataala.

Akhirnya sama-samalah kita bertekad dan berazam menggunakan umur yang di pinjamkan Allah Subhanahu Wataala itu kearah melakukan ketaatan kepada-Nya bukan untuk kemaksiatan. Kerana berlaku taat kepada Allah Subhanahu Wataala itu membawa keuntungan dan mendapat berkat, sebaliknya berlaku ingkar dan derhaka itu mendatangkan kerugian dan mengundang kemurkaan Allah Subhanahu Wataala.

Ingatlah bahawa hidup ini hanya sementara, bila-bila masa dikehendaki Allah Subhanahu Wataala akan kembalilah kita kepada-Nya. Maka pada ketika itu penyesalan sudah tiada ertinya lagi. Firman Allah Subhanahu Wataala dalam Surah Al-Munaafiquun ayat 11 tafsirnya:

"Dan ingatlah Allah tidak sekali-kali akan melambatkan kematian seseorang atau sesuatu yang bernyawa apabila sampal ajalnya. Dan Allah Amat Mendalam Pengetahuan-Nya mengenai segala yang kamu kerjakan".

Oleh itu beramallah sebelum terlambat, sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tiada berguna.

Firman Allah Subhanahu Wataala dalam Surah Al-Munaafiquun ayat 9-10 tafsirnya :

"Wahai orang-orang yang beriman ! Janganlah kamu dilalaikan oleh urusan harta benda kamu dan anak pinak kamu daripada mengingati Allah dengan menjalankan perintah-Nya. Dan ingatlah sesiapa yang melakukan demikian, maka mereka itulah orang-orang yang rugi. Dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian dari rezeki yang kami berikan kepada kamu sebelum seseorang daripada kamu sampai ajal maut kepadanya. Kalau tidak maka ia pada saat itu akan merayu dengan katanya : Wahai Tuhanku ! Alangkah baiknya kalau engkau lambatkan kedatangan ajal matiku ke suatu masa yang sedikit sahaja lagi supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi dari orang-orang yang salih".

No comments:

Post a Comment