SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA

"RABBANAA AATINA FIDDUNYA HASANAH
WA FIL AKHIRATI HASANAH
WA QINA ADZABANNAR...."

ya tuhanku, berikanlah kepadaku kehidupan dunia yang baik,
kehidupan akhirat yang baik dan jauhkan kami dari seksa api neraka.....

SELAMAT DATANG DAN SELAMAT FOLLOW SEMUA

TAUBAT


Sesungguhnya kehidupan di dunia ini penuh dengan bermacam-macam dugaan dan cabaran di mana manusia boleh dilalaikan oleh permainan dunia khususnya maksiat dan kemungkaran. Memang tepat sebagaimana firman Allah Subhanahu Wataala dalam Surah Al-An'aam ayat 32 yang bermaksud:

"Dan tidak dinamakan kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan dan demi sesungguhnya Negeri Akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Oleh itu tidakkah kamu mahu berfikir?".

Sememangnya diakui bahawa manusia ini tidak terlepas dari berbuat kesalahan dan bersifat lupa tetapi kita pula jangan lupa yang Allah Subhanahu Wataala telah memberikan kita akal untuk berfikir, maka seharuslah digunakan dengan sebaik-baiknya. Dengan akal, kita boleh membezakan mana yang hak dan mana yang batil, mana yang baik dan mana yang buruk. Agama Islam telah menetapkan hukum bagi sesuatu perkara itu mana yang wajib dilaksanakan dan mana yang haram ditinggalkan. Dalam hal ini manusialah yang selalu lupa diri dan lupa Tuhan. Oleh itu sebelum terlambat maka segeralah bertaubat dan lakukanlah amal ibadat jika mahu selamat di dunia dan di akhirat.

Menyebut perkataan taubat memanglah sesuatu yang mudah dan senang. Tetapi adakah ia mencukupi dengan hanya menyebutnya tanpa mempraktikkannya. Persoalannya sekarang apakah kita telah memahami maksud taubat yang sebenarnya? Oleh itu kita perlu tahu dan mengerti apa erti taubat mengikut hukum Islam. Bertaubat ialah menyesali akan dosa yang telah dilakukan dan berazam tidak akan mengulanginya lagi. Dan supaya taubat lebih berkesan maka kita hendaklah mengenang kembali dan menyesali segala amalan-amalan yang terlanjur yang dilakukan di masa lalu.

Taubat bukan perkara remeh-temeh kerana bukanlah taubat namanya jika masih melakukan dan berbuat sifat-sifat buruk, maksiat dan bermacam-macam kemungkaran tetapi sebaliknya perbuatan sedemikian seolah-olah mempermainkan perkara taubat itu sendiri. Oleh itu jika bertaubat, bertaubatlah dengan sepenuh hati sehingga mencapai taubat yang sebenar-benarnya sebagaimana firman Allah Subhanahu Wataala dalam Surah At-Tahriim ayat 8 yang tafsirnya:

"Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan 'taubat nasuha', mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai".

Para ulama telah menentukan beberapa syarat taubat yang harus dipatuhi dan tiada sesuatu taubat dianggap sempurna kecuali dengan empat syarat yang berikut :-

Pertama : Menyesali diri atas dosa-dosa yang telah lalu.

Kedua : Menyucikan diri dari dosa yakni tidak ada ertinya ia bertaubat pada hal ia terus melakukan dosa yang sama dan tidak memberhentikannya.

Ketiga : Berazam tidak akan melakukan dosa lagi selagi hayat dikandung badan.

Keempat : Jika sekiranya seseorang itu menyakiti atau menganiaya seseorang yang lain seperti mencederakannya, menghina ataupun ia merampas harta benda mereka maka hendaklah ia memohon kemaafan daripada mereka serta menggembalikan hak yang telah diambil secara penganiayaan itu ataupun meminta dihalalkan dari empunya.

Tidak dapat disangkalkan bahawa manusia itu pasti ada membuat kesilapan dan kesalahan. Oleh yang demikian jika kita menyedari akan kesilapan yang telah dilakukan maka bersegeralah kita bertaubat kepada Allah Subhanahu Wataala. Janganlah kita melengah-lengahkannya kerana ajal boleh datang pada bila-bila masa dan sudah tentunya kita tidak mahu mati dalam keadaan berdosa. Jangan bila ajal hampir tiba baru kita hendak bertaubat sedangkan diri dipenuhi dengan dosa-dosa dan maksiat. Perkara ini ada diingatkan dalam firman Allah Subhanahu Wataala dalam Surah An-Nisaa' ayat 18 yang ertinya:

"Dan tidak ada gunanya taubat itu kepada orang-orang yang selalu melakukan kejahatan hingga apabila salah seorang dari mereka hampir mati, berkatalah ia : Sesungguhnya aku bertaubat sekarang ini, sedang taubatnya itu sudah terlambat. Dan demikian juga halnya orang-orang yang mati sedang mereka tetap kafir. Orang-orang yang demikian Kami telah sediakan bagi mereka azab seksa yang tidak terperi sakitnya".

Ingatlah bahawa hidup ini hanyalah sementara. Umur yang diberikan itu hanyalah pinjaman dari Allah Subhanahu Wataala, bila-bila masa boleh dicabutnya. Oleh itu sedarlah akan kesilapan yang dilakukan, pohonlah keampunan kepada Allah Subhanahu Wataala sebelum terlambat. Jangan malu, takut atau sombong untuk mengakui kesilapan. Bertaubatlah kepada Allah Subhanahu Wataala kerana Allah Maha Pengampun terhadap hamba-hamba-Nya, sebagaimana firman Allah Subhanahu Wataala dalam Surah An-Nisaa' ayat 110 yang tafsirnya :



"Dan sesiapa yang melakukan kejahatan atau menganiaya dirinya sendiri dengan melakukan maksiat kemudian ia memohon ampun kepada Allah nescaya ia akan mendapati Allah Maha Pengampun Lagi Maha Mengasihani".

Dalam memohon keampunan hendaklah dengan sepenuh hati dan niat yang ikhlas kerana Allah Subhanahu Wataala. Yakinlah bahawa Allah Subhanahu Wataala Maha Pengampun akan dosa hamba-hamba-Nya yang mahu bertaubat dan janganlah ada sifat putus asa dalam memohon keampunan kepada Allah Subhanahu Wataala.

Seorang Muslim yang sebenar-benarnya tetap inginkan rahmat dan pengampunan Allah Subhanahu Wataala, sentiasa berpegang teguh dengan agama, taat perintah Allah Subhanahu Wataala dan meninggalkan segala larangan-Nya, tidak mudah dikuasai oleh hawa nafsu dan tidak mudah mengikut ajakan syaitan kerana syaitan itu sentiasa mahu anak Adam terjerumus ke lembah kehinaan dan kebinasaan. Ingatlah bahawa Allah Subhanahu Wataala itu sentiasa bersama hamba-Nya yang soleh dan bertaubat.

Firman Allah Subhanahu Wataala dalam Surah Asy Syuura ayat 25, ertinya:

"Dan Dialah Tuhan yang menerima taubat dari hamba-hamba-Nya yang bertaubat serta memaafkan kejahatan-kejahatan yang mereka lakukan dan Ia mengetahui akan apa yang kamu semua kerjakan".

solat sunat taubat

No comments:

Post a Comment